Efter dödsolyckan för två veckor sedan stoppades produktionen av pellets i Svappavaaras förädlingsverk. Samtidigt har det varit strul i Kirunas anläggningar - vilket resulterat i att lagren i Narvik hamn har börjat sina.

Att den totalförstörda järnvägssträckan nu sätter stopp för malmtrafiken kommer därför som ett extra hårt slag för LKAB.

– Egentligen hade vi behövt gasa på nu för att fylla upp lagren i Narvik men istället kan vi bara vänta. På så sätt kom det i ett dåligt läge.

Från LKABs sida berättar Björnström att man har erbjudit sig att köra upp ett diesellok som kan hjälpa med materialtransport, samt bistå med den material LKAB själv har att tillgå.

Gruvbolaget är helt beroende av malmbanan till Narvik. En del kan fraktas till Luleå men där har fartygen fel storlek.

– Problemet för oss är ju att vi inte har något alternativ.

Vanligtvis går tio malmtåg per dag till Narvik. Men när rälsen är klar räknar Björnström med att behöva öka takten.

– Vi har tillstånd för tolv tåg. Det klarar vi.