Larmet kom 15.12. Anders Lännholm, räddningsledare vid sjö- och flygräddningscentralen, berättar vad som hänt.

– Piloten fick indikation om fel på landningsstället. Han flög över flygledartornet några gånger för att man visuellt skulle kunna avgöra landningsställets skick. När sånt här händer har piloten två val, antingen skjuta ut sig eller försöka landa.

Jas-piloten valde det sistnämnda.

– Han gjorde jättefin insats, lyckade landa med dåligt landningsställ och klev ur på banan, säger Lännholm.

Planet, som fått skador vid landningen, ska bogseras från banan. Det är oklart om det gjorts, om det tar tid kan civilflyget påverkas.

Uppdatering 16.15:

Ann-Christin Viklund, flygstationschef, har fått information om att rullbanan kommer att vara stängd under ungefär en timme.

– Ett SAS-plan som skulle ha landat i Luleå har omdirigerats till Skellefteå. Det mest troliga är att de tankar där och sedan flyger upp till Luleå, men det vet jag inte säkert, säger Viklund.

Sas-planet som omdirigerats skulle ha landat i Luleå 15.30.

Uppdatering 17.15:

Flygstationschefen Ann-Christin Viklund meddelar att rullbanan återigen är öppen och att flygplanet som tidigare omdirigerades till skellefteå nu är på väg till Luleå igen.

Händelsen kommer att utredas som ett allvarligt tillbud.