När Extra gav sig ut på bakom Måttsundsbacken med Morgan Carlsson, Gammelstad, och Stefan Lessner, Boden, var det perfekta förutsättningar för strandhäng – desto varmare för myrträning.

Plus 25 grader, en het eftermiddagssol och ett paradis för bromsar.

– Myrträningen är fantastiskt skonsam och sliter inte på kroppen som intervaller på slät mark. Kör jag hårda intervaller på slät mark känns det rejält i kroppen dagen efter, men myren är något helt annat, säger Stefan Lessner som vintertid åker för Sävast Ski Team.

Artikelbild

| Trion. Morgan Carlsson, Lulekamraterna, Stefan Lessner, Sävast Ski Team, och Jimmy Landström, Extra.

Klädseln var shorts och de medhavda strumporna kastades i sopkorgen efter träningspasset.

Myrlöpningen är kladdig och varje steg suger rejält – oavsett djup på myren.

Första vändan sjönk Morgan Carlsson ned till skrevet.

– Det är ingen idé att egentligen ta på sig någonting. Det blir blött och smutsigt. Om man är känslig för att riva sig på kvistar kan det vara att föredra tajts, men inte mjukisbyxor. Dom tappar man på myren.

Artikelbild

| Skobyte. Morgan Carlsson tog av sig löparskorna och satte på sig mockasinerna på myren.

Varför gör ni det här?

– Jag siktar på Lidingöloppet i september och sedan mitt första Vasalopp 2018. På Vasan siktar jag mot topp 300. Hjärta och lungor får jobba ordentligt på myren och det är bra konditionsträning, säger Stefan Lessner.

– Jag tycker att det är ett bra komplement och skonsamt från stötarna jämfört med asfalten, säger Morgan Carlsson.

Men det är ganska grisigt?

– Du får inte vara rädd. Det är jobbigt och är inget myspass, säger Carlsson.

Kan ni ge något tips?

– Att inte ge sig ut själv. Det är bra att vara tillsammans med någon ifall man sjunker, säger Carlsson.