â Trots nĂ„gra tuffa Ă„r med kostnadsökningar upplever mĂ„nga smĂ„företag att de har en bra lönsamhet. FĂ„ har likviditetsproblem och de flesta uppger att de skulle klara en tid av lĂ€gre intĂ€kter, sĂ€ger Jörgen Kennemar, företagarekonom pĂ„ Swedbank.
à tta av tio företagare i undersökningen upplever att lönsamheten tÀcker företagets kostnader samt möjligheter att spara till framtida investeringar. En femtedel av företagarna uppger emellertid att verksamheten gÄr med förlust eller att lönsamheten i företaget Àr otillrÀcklig för att kunna ta ut en lön. En av fem företagare skulle gÄ ned i eller avstÄ frÄn att ta ut lön frÄn bolaget för att klara ett intÀktsbortfall. Det Àr vanligast i de minsta företagen och i jordbruksföretagen. Ett av tio företag skulle minska antalet anstÀllda och en lika stor andel drar ned pÄ produktionen eller minskar pensionsavsÀttningarna för att rÀdda företaget. Det skriver Swedbank i ett pressmeddelande.
â Det Ă€r ett tecken pĂ„ att företagaren i det lĂ€ngsta försöker vidta Ă„tgĂ€rder för att klara företaget frĂ„n en konkurs. I företag dĂ€r man inte byggt upp tillrĂ€cklig sparbuffert Ă€r det en högre andel företag som inte klarar ett större intĂ€ktsbortfall, sĂ€ger Jörgen Kennemar.
Det Àr vanligast inom hotell- och restaurang, byggverksamhet och transportsektorn, enligt undersökningen.
NÀsta Är blir tuffare för företagen, menar Jörgen Kennemar.
â Det kommande Ă„ret kan bli utmanande och kanske avgörande för mĂ„nga företag. Att se över verksamheten och vidta Ă„tgĂ€rder för att behĂ„lla lönsamheten och stĂ€rka konkurrenskraften kommer vara viktigt för företagets framtida utveckling men ocksĂ„ för den enskilde företagarens privatekonomi, sĂ€ger han.
Drygt hÀlften av företagen i undersökningen har vidtagit ÄtgÀrder för att stÄ bÀttre rustad, men relativt fÄ har helt eller delvis stÀllt om verksamheten genom att till exempel minska antal anstÀllda eller förÀndra produktionen.
â En förklaring kan vara att smĂ„företagen redan byggt upp en ordentlig buffert eller genomfört förĂ€ndringar. Men det kan ocksĂ„ vara en varningsklocka att företagen inte tagit höjd för de utmaningar man stĂ„r inför det nĂ€rmaste Ă„ret, sĂ€ger Jörgen Kennemar.