Från New York till Pajala. Francis Poulencs verk Dialogues des Carmélites på originalspråket, "Karamelitsystrarna", visades live i Pajala, en direktsändning från The Metropolitan Opera, MET. 

– Det är klimatsmart, vi slipper flyga någonstans och får chansen att uppleva solister av världsklass, utbrister Anita Lundholm Johansson. 

Hon är en av tre från syskonskaran Lundholm som tillsammans kommit för att ta del av föreställningen. Intresset för kultur och musik är något som syskonen delar. Tillsammans med kvällens värdar från Folkets hus kunde gästerna se föreställningen samtidigt som många andra på Folkets hus runt om i Sverige. 

Artikelbild

| MET sändningen ger besökarna nya erfarenheter och en kulturupplevelse rikare.

Bara i The Metropolitan Opera i New York får 3765 personer plats, hur många av dessa platser som var tagna är däremot svårt att avgöra på distans men lokalen som filmades sporadiskt såg inte ut att ha speciellt många lediga platser. 

– Det är textat på svenska, vilket gör att du kommer in i handlingen på ett annat sätt än om man skulle sitta och titta där. Då tittar man i programmet och upp igen, och det kan störa upplevelsen. På plats är skådespelarna dessutom så långt borta, filmtekniken gör så att du kommer mycket närmare, säger Irene Lundholm. 

Karamelitsystrarna tar oss till Paris, april år 1879 när revolutionen annalkas. Dramat pågår i tre akter och följer bland andra Blanche som är Markis de la Forces dotter som efter en mobb beslutar sig för att bli nunna på Karamelitordens kloster. Existentiella frågor om död och dödsångest väcks i dialog mellan den sjukliga abbedissan, den yngre karamelitsystern och Blanche. Mot den tredje akten aktualiseras en demokratisk process i dyningarna efter abbedissans ångestfyllda bortgång och nunnorna beslutar att acceptera martyrskapet. Innan de lyckas nå konsensus flyr Blanche och revolutionärerna för bort nunnorna från klostret och fängslas. 

– Många tror att det är tungt att se opera, men det är inte det. Som till Carmen som var den förra operan som visades så märker man att musiken som spelas är bekant, det är ett kulturarv som man har med sig och gör att det går att känna igen sig, säger Eelkje Tuma som besökt alla föreställningar förutom en, som hon missat för att hon varit bortrest. 

Artikelbild

| Pausen inbjuder till många intressanta möten.

 Idag besöker hon MET opera live på bio tillsammans med maken Mikael. 

 - Det känns som att man är med på riktigt. Det är kul att få följa med bakom scenen och lyssna på intervjuer med skådespelarna. De berättar om hur det varit att förbereda sig inför föreställningen och vad rollerna betyder för dem. Det är en rolig erfarenhet, en upplevelse och dessutom trevligt att träffa trevliga människor i pausen, fortsätter Eelkje Tuma. 

Artikelbild

| Eva Holma Groth, tekniskt ansvarig för visningen, tillika vice ordförande för Pajala Folkets hus förening, serverar fika i pausen.

Folkets Hus i Pajala visar regelbundet Opera live på bio från olika scener i världen. Kvällens föreställning var den sjätte i ordningen. Tidigare har bland andra La Traviata och Flickan från vilda västern visats. 

(Artikeln är skriven av Linnea Huhta, medverkare i 360-projektet. Linnea Huhta är ordförande i Folkets hus i Pajala).