Bengt Pohjanen

Bengt Pohjanen eli Otun Pänktti oon kolmikielinen kirjailia, filosofiin tohturi, viien lapsen isä ja neljäntoista lastenlapsen farfaari ja murfaari. Pänktti oon kirjottannu hermottoman monta kirjaa, näytelmää, uupperoita, filmiä, lauluja, kääntäny ja vääntäny kieliä. Oon ennen plokanu Kyririssä ja alkaa taasen. Tulkaa fölhjyyn! Minun sähköposti/Min e-post: info@sirillus.se

Du skall inte dräpa! Älä tapa!

Meänmaa  

Ansiktets filosofi á la Emmanuel Lèvinas

De totalitära idéernas våldsverkare angriper ansiktet. Detta är viktigt för dem eftersom rätten till ansiktet enbart ägs av personen, ingen annan. Den rätten vill de frånta personen genom att täcka för ansiktet före exekutionen och för att slippa möta ansiktets heliga bud.

OPS på grekiska betyder både ansikte och person. Ansiktet kan ingen möta på samma sätt som man möter kroppens övriga delar och lemmar. Den totalitära makten, dess fångvaktare, hantlangare och våldsverkare kan dra ut naglar och piska ryggen blodig eftersom naglar och rygg inte förkunnar det femte budet, vilket däremot ansiktet gör. Den som möter ansiktet möter också det femte budet: Du skall icke dräpa!
  

Räds inte dem som kan dräpa din kropp, räds dem, som bryter mot ansiktets bud, regler, etos och bön och som därmed dräper personen, dess existens, dess egen plats bland människor. Att bryta mot ansiktets bud är att dräpa personen.   

Dråpets syfte är – inte bara kroppens död- utan en daglig och gradvis nedmontering och slutgiltig förintelse av personen.

Ansiktet på ett offer kan man i vissa fall avläsa i nacken, därför att den utsatta börjar gå med ansiktet nerböjt som ett tecken på att ansiktets heliga bud är överträtt och att även tungan är stum, personen har inte längre någon rätt att ens tala om dråpet, inte heller vittna, inte längre vara en egen person.

Ansiktet är dolt och personen är inte längre ett ansikte utan en definition: Den där! Är det inte den där som …? Människorna börjar tala om personen i imperfekt: är det inte den där som blev … Den där som var …

Människor i kommunisternas och nazisternas läger läste nackar i kön …

 

Kasvojen filosofiitä á la Emmanuel Lèvinas

Aatheen miehet häpäsevvä ensin uhrien kasuvet. Se oon heile tärkeätä ko net tietävä, ette kasuvien oikeuet kuuluva vain yksityisele. Kasuvia ei kukhaan muu saata omistaa, net ei ole aatheen saalista eikä heän valthaan kuuluvaa luvalista uhria.

Kasuvia kukhaan ei saata kohata niinku muuta kurenon ossaa. Aatheen miehet ja vaimot saattava repiä kynnet uhrilta ja hakata sölän verile, siksi ko kynnet ja sölkä ei julista viiettä käskyä, mutta se joka kasuvet kohtaa se kohtaa viienen käksyn: Älä tapa! Kynsiä ja sölkiä piisaa mutta kasuvia oon vain yks.

Älä pölkää vain niitä, jokka saattava tappaa sinun kurenon, pölkää enniiten niitä, jokka rikkova kasuvien käskyn, säänön ja rukkouksen ja sillä mallin tappava persunan, sen olemassaolon, sen oman paikan ihmisten keskelä. Murhia oon monenlaisia, kasuvien häpäsy tappaa persunan. Kukhaan ei saata kasvia taikka kettua murhata, vain ihmisen siksi ko murhan tarkotus oon jokapäivänen astheettainen ja lopulinen toisen persunan hävitys. Sen saattaa lukea jopa uhrin niskasta siksi ko se alkaa kulkheen kasuvet alaspäin ja siksi sen niska ei ole käskyä, se oon käskyn rikkomisen seurausta ja se ilmasee, ette kieliki oon katkastu, uhrila ei ole oikeutta ees puhua murhasta, ei toistaa eikä ennää olla oma persuna. Hänestä tullee vain toisten määritelmä: Hänestä tullee se. Ihmiset puhuva entisestä hänestä, ette se oon se, jolta …
   Ihmiset komunistien ja nasistien leirissä luit jonoissa niskoja …

 

Dagens flyende

Meänmaa  

Dagens flyende dikt (19 juli)

 

Hemstranden
så nära
att jag hör
fågelsången
från andra stranden

 

Kotiranta
niin lähelä
ette kuulen
toisen rannan
linnun laulun

 

Ruovttogáddi
nu lahka
ahte gulan
nuppi gáttis
lotti vizardaga

Solszenitsyn

Meänmaa  

 

För en vecka sedan plockade jag outis, bara eljest, ett nummer av tidskriften Fenix (3-4/1990) och läste en essä av Solzjenitsyn; blev rätt omtumlad. Han skriver om Krim, Ukraina, om minoriteter, om frihet, demokrati, om de små folkens rätt och ansvar, om miljön och mycket mer. I går kväll tog jag outis, bara eljest, Artes 2-1987 som sängfösare och mötte Solzjenitsyn igen, en essä om honom som profet, hans tankar om väst, om journalisternas totalitära tendenser, om liberalismen och dess konsekvenser. Jag är skärrad. Det han såg 1987, det tycks hända idag. Han är varken konservativ eller liberal. Han är ”bara profet”. Han hör inte hemma i något politiskt parti. Jag är tagen, glad, upprymd, bekymrad och hoppfull: giv oss fler typ Solszenitsyn! Amen!

Tristitia

Meänmaa

 

Pereat tristitia
Pereant osores
Pereat diabolos
Quivis antiburschius
Atque irrisores!

 

Bort med allt som tråkigt är
Bort med alla hatare
Bort med själva ondingen
Må de sprida dyngan sin
Mobbning står vi över!

 

Hiitheen kaikki ikävä,
Hiitheen meitä vihhaavat
Hiitheen itte Ryökäle
Levittäkhöön juoruja
Ei net meile pärjää!

Rik och fattig/Rikas ja köyhä

Meänmaa  

 

 

En syn

De rika går ut från Coop och ICA med plastkassar,
de fattiga bär sin pölsa i trasiga tygpåsar,
de rika tankar sin Mersa på OKQ8,
de fattiga pumpar luft i trasiga cykeldäck.

Det ska kosta att förstöra jorden,
sade en politiker.
Det är bara de rika som har råd med, säger den fattige
och sjunger en ny sång till en gammal melodi från ett väckelsemöte:
”Kära NN kom att föra bort allt skräp som samlats här,
kom att snart en ände göra på den flygskam som mig tär.”

 

Näky

Rikhaat marsiva Coopista ja ICA:sta plastipussit käessä,
köyhät kantava pölsaa reikäsessä traasuapussissa,
rikhaat tankkaava Mersaa OKQ8:ssa,
köyhät pumppaava ilma reikäsheen pyöränrenkhaasheen.

Se maksaa pilata maapallon,
snao yks politiikkeri.
Vain rikhaila oon siihen varraa, sanno köyhä
ja veisaa vanhaala Siionin laulun nuotila
uuttaa herräytsveisua:
”Rakas NN tule nouthaan roskat täältä kaikki pois,
tule kohta othaan multa lentohävyn joka voivottaa.”

Dagens dikt/Päivän runo

Festdagarna

över
sommaren
går inte längre att hitta
den gick
utan ett ord
utan att ställa sig i givakt

 

28.6.2013/2019

Juhlapäivät
   siutti
      kessää
         ei ennää löy’y   
            meni 
                mithään puhumatta
                   kunniata tekemättä

 

28.6.2012/2019

TILL TOPPEN AV SIDAN