Tomas Andersson Wij inleder med att berätta han har aldrig varit så här långt norrut tidigare. Det är långt ifrån det sista vi hör honom berätta den här kvällen.

Tidigare under dagen hade han varit flitig på Instagram och matat ut reseskildringar och bilder från sin färd till Jokkmokk. Hans "story" (ni vet väl vad det blir på svenska?) visade vintriga vägar, hotellrum, snötyngda byggnader ... det låter nästan som att det skulle kunna vara en textrad ur någon av hans låtar.

Redan efter första låten uppmanar artisten teknikerna att tända i salen så att han kan se vilka han pratar med – och han pratar mycket. Varje låt får en ordentlig genomgång med bakgrundshistorik och Tomas Andersson Wij är en av landets främsta berättare, både med och utan gitarr. Han har många gånger visat att han är en strålande skribent och skildrare av vardagliga minnen. Men när låttexterna är så innehållsrika blir det nästan lite för mycket, det blir nästan svårt att märka när en låt börjar och ett mellansnack slutar.

Artikelbild

| Tillsammans med Erik Arvinder skapar Tomas Andersson Wij en drömsk värld.

Det är lätt att förstå att låtarna betyder mycket för Andersson Wij men från en journalist till en annan känns det lägligt att be honom "kill your darlings" ibland. Jag hade kunnat tänka mig att byta bort något berättande mellan låtarna för att ge plats åt, låt säga, "Ett slag för dig".

Nåväl. Slut på gnället.

Tomas Andersson Wij gör skapar framförallt en egen drömsk värld inne i Folkets hus och låtar som "Tommy och hans mamma" och "Hälsingland" får mig att glömma snörök och minusgrader. Berättaren tar mig till dammiga grusvägar och varma lägenheter – dessutom hade jag kunnat lyssna på släktkrönikan "So long" hur long som helst.

Tillsammans med "Blues från Sverige", som skapade ett högre tempo, blir det kvällens absoluta höjdpunkter under marknadsfredagen.

Artikelbild

| Tillsammans med Erik Arvinder skapar Tomas Andersson Wij en drömsk värld.

Med sig på scenen har han Erik Arvinder (känd som multiinstrumentalisten från "Så mycket bättre") och medmusikern lägger gnistrande slingor av lap steel och fiol över de akustiska låtarna. Väldigt snyggt och effektfullt.

Det blir en försmak av vad "TAW" kommer med på kommande turné (som bland annat besöker Luleå om tre veckor) – då med ett helt nytt album i packningen. Låtarna "Splitter" och ”Vi la din kropp i jorden” har premiär denna kväll och de låter välbekanta, med självupplevda historier i textraderna.

Förra året firade Tomas Andersson Wij 20 år som artist. Må hans historier berättas länge till.