Väktarskolan fick en vattenräkning på drygt 150 000 kronor i december månad förra året, 2017.

Robert Näslund förklarar att kommunen har tagit lös mätaren och skickat den till Luleå för kalibrering.

– Vi förutsätter alltid att kunden har rätt. Därför måste vi alltid söka hos oss. När vi fick tillbaka mätaren visade det sig dock att den visar lite för lite till vår fördel, två procent. Det gör den på låga flöden, inte på höga flöden. Så mätaren är korrekt.

Artikelbild

| Robert Näslund, chef för tekniska förvaltningen i Boden. Arkivbild

Han berättar att de har följt vattenförbrukningen på fastigheten bakåt i tiden.

– Då ser vi också en skillnad.

Eftersom föregående årsförbrukningen ligger till grund för nästa års räkning så fick dessutom Väktarskolan dessutom en lika hög vattenräkning på nästan 150 000 kronor under sommaren för i år.

Hur såg det ut 2016?

– Det var bara en bråkdel av 2017. Då var det en jättelåg vattenförbrukning och sedan helt plötsligt jättehög. Det är klart att vi direkt misstänker att något är tokigt Därför började vi den här undersökningen, men vi har än så länge inte hittat något fel, säger Robert Näslund.

Nu har den kalibrerade mätaren monterats tillbaka, men tekniska chefen kan inte säga vad den visar för förbrukning nu.

– Det här var ganska nyligen , men vi kommer att ha en tätare avläsning själva på hans mätare för att se om det är ett engångsfel eller ett systematiskt fel eller en läcka i fastigheten.

Från Väktarskolans sida hävdar man att det inte finns något läckage på fastigheten.

Robert Näslund förklarar att de har vänt sig till Svenskt Vatten, som är rådgivare till landets kommuner, och deras jurister och frågat hur de ska kunna avgöra ärendet.

– Då sa de att det är brukligt att man brukar dela på det. Vi erbjuder en förlikning som är fördelaktig för kunden, säger Robert Näslund.

Nu pågår det förhandlingar mellan kommunen och Väktarskolan.