Under morgonen var det årets premiärtur för svävaren på den så kallade södra slingan som trafikerar Sandön, Kallaxön och Tjuvholmen. Det är inte helt enkelt när det är besvärligt före. När isen är för tunn och går sönder för trycket från svävaren lossnar det isbitar och då sliter det loss kjolarna.

–Varje tur får man kolla. De sitter fast bara med buntband. Nu får vi byta buntband på dem annars får man ingen lyftkraft i dem, säger Johan Björklund, delägare i Condor Shipping.

Svävaren åker tur och retur till öarna på tisdagar. Turen tillbaka går klockan fem i eftermiddag.

Artikelbild

| Johan Björklund, Condor Shipping.

Lennart Hennix bor med sin fru femton år tillbaka på Sandön.

– Det komiska är att det har varit igenproppat i sundet i fyra dagar och nu på morgonen när vi hade beställt svävare så var det öppet. Men det är ändå svårt att ta sig i land för landkallarna är så isiga. Nu ska vi in och jobba lite, säger han.

Den så kallade norra slingan som åker till Hindersöstallarna, Hindersön och Långön samt Storbrändön trafikeras oftare, på måndagar och fredagar för där är de bofasta fler.

Är det stor efterfrågan på svävaren?

Artikelbild

| Gunn-Britt Brindelöv har bott på Tjuvholmen sedan 90-talet. "Vi är bara tre familjer där men på stora Sandön kan det vara 40 hushåll", säger hon.

–Det är så olika för varje ö. På Sandön till exempel så är de vana att fara hem varje dag. Det är lätt för dem att jobba i stan. För dem blir det ett större avbräck när de inte kan åka till jobbet varje dag, säger han.

Väderprognoserna pekar på ett kallare väder till veckan.

Artikelbild

| "Det komiska är att det har varit igenproppat i sundet i fyra dagar och nu på morgonen när vi hade beställt svävare så var det öppet", säger Lennart Hennix.

– Då tror de att det ska frysa så att de kan köra med fyrhjuling eller sparkar, men just nu är det här bekymret.