– Tillverkningen är i ett generationsskifte. Förbränningsmotorer är på väg att ersättas av el- och hybridmotorer. Följden har blivit att färre och färre nya bilmodeller tas fram. Det har blivit färre ordrar på marknaden, konkurrensen är enorm och prispressen också, säger han.

Balck informerade personalen vid avdelningen "Tooling" på ett möte vid 10-tiden på tisdagen.

– Det blir tryckt stämning, så klart. Vi har Toolings ledning här som stöd. Vi har också facket på plats och det finns möjlighet till företagshälsovård om någon mår dåligt.

Artikelbild

| Tunga steg på väg till jobbet. 55 personer varslades på verktygstillverkningen vid Gestamp Hardtech.

LÄS MER: Nytt varsel på Gestamp

Det är en lågmäld Balck som tar emot i ett konferensrum på Stadshotellet på eftermiddagen. Det är mindre än 1,5 år sedan han kallade till presskonferens förra gången.

Då gällde det chockvarslet på drygt 200 personer, merparten på produktionssidan.

– Jag hoppas att det är sista gången jag gör det här. Förra gången såg vi inte alls den här utvecklingen.

Artikelbild

| Tryckt stämning på företaget. Gestamps vd Johan Balck har tvingats säga upp över 260 personer på mindre än 1,5 år.

Dock har omställningen på produktionssidan gått bra, enligt Balck.

– Produktionen står sig bra i dag. Inte heller den verksamhet som vi bedriver inom forskning och utveckling påverkas negativt. Men när det gäller verktygssidan så ser vi inte vad som kan hända i framtiden. Vi ser inte ljuset i tunneln.

Gestamp Tooling konstruerar verktyg som används inom tillverkningen av bilkomponenter.

– Vi har tittat på det här en längre tid så vi är säkra på att den här orderingången kommer att hålla i sig.

Personal som vi talat med beskriver ändå att de haft relativt mycket att göra på senare tid?

– Det stämmer. Det har varit ganska mycket arbete i våras, exempelvis. Men från september och framåt finns det ingenting.

Det är inte bara Luleå som får ta smällen i Gestampkoncernen.

– Företaget har anpassat kostymen även i Baskien och Mexico.

På vilket sätt är ni själva en del av utvecklingen inom bilindustrin?

– Vi har en egen division som jobbar med batteriboxar. Men det tar ett tag innan det är i produktion.

Är du orolig för Gestamps framtid i Luleå?

– Inte som det ser ut i dagsläget. Vi har en forskning som ligger i framkant och ett bra samarbete med universitetet där vi har spjutkompetens inom teknologi. Vi kommer att fortsätta utveckla verksamheten inom produktion. Om den biten går ner kan det påverka oss men det är inget jag ser i dag, säger Johan Balck.

Fackliga förhandlingar ska inledas. Målet är att verksamheten ska vara stängd till årsskiftet.