Ökat dieselpris drabbar skogsbolag i norr

Höjda bränsleskatter ökar kostnaderna för transporter. Sveaskog vill kompensera med högre tillåten maxvikt på svenska vägar. .

BK4 innebär att transporter på 74 ton tillåts på svenska vägar. Målet är att 70-80% av det svenska vägnätet ska vara uppgraderat till 2030.

BK4 innebär att transporter på 74 ton tillåts på svenska vägar. Målet är att 70-80% av det svenska vägnätet ska vara uppgraderat till 2030.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Norrbotten2019-09-22 09:21

Den automatiska indexeringen av bränslepriserna återupptas i regeringens budget, vilket väntas leda till högre priser på bensin och diesel. Detta sker utöver den redan osäkra prisbilden efter bombningen av saudiarabiska oljefält under förra veckan. Det högre prisläget påverkar företag beroende av transporter negativt. Henrik Engman, kundansvarig för marknadsområde Nord på Sveaskog, berättar att Norrbotten och Västerbotten drabbas hårt. 

– Det är klart att det påverkar oss som lever med långa transportavstånd. Industrins konkurrenskraft påverkas negativt här uppe. Råvarukostnaderna stiger, mer här än i andra delar av Europa. 

Ett sätt att minska transportkostnader är att köra tyngre last, och därmed minska antalet individuella transporter. Under 2018 infördes bärighetsklass BK4 på delar av svenska vägnätet, vilket tillåter transporter på 74 ton. 12 procent av vägarna i Norrbotten och Västerbotten öppnades då för tyngre laster, och i skrivande stund är andelen 27%. Detta är en utveckling som välkomnas av Sveaskog, men öppnandet av resterande delar av vägarna går långsamt och konkurrensen hårdnar från länder där alla vägar är öppna för tyngre trafik. 

­– Vi har ett väldigt bra samarbete med Trafikverket Nord, men vi tycker att det går långsamt. Om vi jämför med Finland som öppnade hela vägnätet med en gång, så har Sverige valt en försiktigare väg. 

– Vi konkurrerar med hela Norden och delar av Europa, och det är en tuff konkurrens.

Henrik Engman ser stora fördelar med höjd maxvikt för transporter, och nämner bland annat trafiksäkerhet och miljöpåverkan. Inte heller ska vägarna enligt honom åsamkas mer slitage.  

– Eftersom axeltrycket på bilarna inte ökar så blir det heller inget utökat slitage på vägarna. 

– Det blir ju mindre bilar, och därför får man flera positiva effekter. Det minskar utsläppen, och eftersom antalet transporter minskar ökar också trafiksäkerheten, i och med färre omkörningar och liknande. 

Sofia Lindahl, presskommunikatör Trafikverket, berättar att uppklassningen av vägnätet fortsätter, men att höga kostnader gör att projektet tar tid. 

– Det kommer att ta lång tid innan hela vägnätet är åtgärdat, vilket beror på finansiering. Visionen kvarstår att alla BK1-vägar ska kunna klassas om till BK4-vägar på sikt. Vi öppnar i praktiken ett vägnät varje år, vilket sker i dialog med skogsbranschen., säger hon. 

Henrik Engman poängterar de positiva effekterna av tyngre men färre transporter.
Henrik Engman poängterar de positiva effekterna av tyngre men färre transporter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!