Vattenskadan åtgärdad efter läckaget

Bodens kommuns stadshus har fått vattenskadan åtgärdad efter att en takbrunn borrades sönder under pågående takarbete. "Medborgarservice har fått flytta tillbaka till sina lokaler igen", säger Roger Jäderström, Fastighetsförvaltningen.

Medborgarservices lokal fick en vattenskada.

Medborgarservices lokal fick en vattenskada.

Foto: Lena Leffler

Bodens kommun2019-10-14 17:05

Enligt honom så var olyckan framme för drygt 14 dagar sedan. Den olyckliga vattenskadan uppstod under pågående takrenovering av stadshustaket.  Det skulle bytas takbrunnar för att leda bort dagvattnet från taken och en underentreprenör borrade hål i brunnen vilket skapade inläckaget som drabbade Medborgarservices lokaler. Det var också ett kraftigt regn under natten som bidrag till vatteninströmningen.

– Vi har inte sammanställt kostnaderna men det kommer säkerligen hamna på uppåt 100 000 kronor innan vi fixat allt färdigt. Vi snabbade upp processen genom att riva ut hela mattan i lokalen istället för att torka ut vattnet.  Vi ordnade också mattbeställningen samma dag som skadan upptäcktes vilket förkortade leveranstiden, säger Jäderström.

Så det tog därför bara 14 dagar för Medborgarservice att få tillbaka sina gamla lokaler.

Var har ni dragit för lärdom efter händelsen?

– Det som alltid händer när man jobbar med människor är att det försvinner information på vägen. Det var tyvärr det som hände här. Vi får se till att det inte händer igen och har också haft ett flertal möten med berörda efter det inträffade.  Gjort är gjort. Takjobbet är klart men vi fortsätter upp på den högre takdelen där vi också haft lite takläckage. Det ska åtgärdas när vi ändå är i närheten med ställningarna och personalen finns på plats, säger Roger Jäderström, fastighetsförvaltningen.

Roger Järderström, driftchef på fastighetsförvaltningen.
Roger Järderström, driftchef på fastighetsförvaltningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!